zaterdag 12 juli 2014

Ik wil gezonder eten! Maar hoe begin ik daar aan?

Het is zover! Het is nu echt genoeg geweest. Ik weet dat ik dringend iets aan mijn voedingsgewoonten wil veranderen, maar nu even niet. Het is vakantie. Ik moet volgende week nog naar een trouwfeest en wil daar toch kunnen genieten van al het lekkers. Ik kan daar trouwens wijn en bier drinken zoveel ik wil. Die kans ga ik toch niet laten liggen? En de week daarna vertrekken we op reis. Pfff, daar wil ik even aan niks denken hoor, gewoon genieten. Daarna, vanaf september- want eind augustus is het nog BBQ met de hele familie- dan zal ik eraan beginnen....
Klinkt dit bekend? Je kan hetzelfde schrijven voor elke periode van het jaar: Kerstmis en eindejaar, Pasen, de communiefeestjes in mei... Er is altijd wel iets te doen. Ik zal dan maar beginnen met een heel groot misverstand uit de wereld te helpen: gezond eten betekent NIET dat je niet meer kan genieten van lekker eten! Echt, ik meen het! Maar je moet het natuurlijk eerst zelf proberen voordat je het kan geloven. Dus welke tijd van het jaar het ook is, begin gewoon. Ik beloof het: het is veel makkelijker dan je denkt. En na enkele weken wil je niet meer terug. Niet enkel zal je je beter voelen, je zult er ook veel beter uitzien! Je zult minder moe zijn, meer zin krijgen om nieuwe dingen (of de dagdagelijkse dingen) te doen. Je huid zal er gezonder uitzien en je krijgt een mooie blos op je wangen. En als je te veel weegt, val je spontaan af, zonder op dieet te moeten.
Maar dat wist je ergens eigenlijk wel. Je hebt het misschien al meer dan één keer geprobeerd, maar hield het niet vol. Of je hervalt in oude gewoonten... Dat is echter heel normaal. In plaats van het volledig op te geven na een slechte dag (of een slechte week), kan je ook gewoon jezelf vergeven en de draad terug oppikken waar je hem het laatst liet vallen. Gewoon even tegen jezelf zeggen: "Ok, dat was even een terugvalletje, geen probleem, nu neem ik terug een appel in plaats van een chocolade wafel". Je voegt de daad bij het woord en je bent al weer vertrokken. Simpel, maar effectief!

Begin vandaag!
Maar wat ga je dan eten? Door alle informatie die overal verschijnt, zie je misschien door het bos de bomen niet meer. Dan is mijn advies: begin eenvoudig! Je mag natuurlijk alles tegelijk veranderen, maar dan hou je het misschien geen week vol. De reden hiervan is dat je je dan de eerste dagen niet beter zult voelen, maar eerder last kan krijgen van hoofdpijn en lusteloosheid. Als je van vandaag op morgen geen suiker meer eet, reageert je lichaam met afkickverschijnselen. Dat is niet erg natuurlijk, als je dat ervoor over hebt. Drink dan zeker véél water zodat de afvalstoffen sneller weg kunnen vloeien. Maar als je een beetje bang bent en liever stap voor stap je voedingsgewoonten wilt aanpassen, dan stel ik voor dat je begint met het ontbijt. Meteen de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je niet ontbijt moet je daar zeker mee beginnen. Als je gewoon bent van je dagelijkse boterhammetjes met choco te eten, moet je daarmee stoppen ;-).
Voorbeelden van een goed ontbijt:
- Een kom lekker vers gesneden fruit met lijnzaadjes, zonnebloempitten en chia- zaadjes eventueel met een toefje kokosroom: Mmmmm, heerlijk! Daar kom ik graag voor uit mijn bed hoor!
- Havermoutpannenkoeken met vers fruit:
250 gr gemixte havermout, 500 ml amandel- of haver- of hazelnootmelk, 2 eitjes (recept- en vele andere lekkere recepten- te vinden op proevenopzondag.blogspot.be)  Alles mengen en kleine pannenkoekjes van bakken. Versieren met vers gesneden fruit naar keuze. Héérlijk!
Dit goddelijk ontbijt- op- bed maakte mijn zoon op moederdag. Hij versierde de pannenkoekjes ook nog met gemalen noten en gedroogd fruit. Een glaasje granaatappelsap en een tas groene thee maakte het compleet!
Deze pannenkoekjes kan je op een vrije dag bakken en bewaren in de ijskast. 's Morgens even opwarmen en je hebt voor geen werk een super gezond ontbijt.

Geïnspireerd? Zin om eraan te beginnen? Leuk!
Wil je toch graag in een notendop weten wat ik dan onder gezonder voeding versta? Kort samengevat bestaat mijn voedingsgewoonte uit:
- Ontbijt: veel vers fruit met zaadjes en pitten
- Lunch: de restjes van de avond ervoor of een vers slaatje
- Avondmaal: warme maaltijd van vooral groentjes, een keer (max twee) in de week pasta of rijst, geen aardappelen en geen (of max één keer in de week) vlees. Af en toe een vleesvervanger, soms eens quinoa, regelmatig bonen of linzen 
- Tussendoortjes: zwarte chocolade, noten, olijven
Onder andere gebaseerd op De Voedselzandloper van Kris Verburgh en de kookboeken van Pascale Naessens. De laatste tijd ben ik mijn kennis aan het bijschaven met informatie over ecologisch verantwoord eten. Daarover later wellicht meer ;-).
En als dat saai of niet lekker klinkt, binnenkort post ik zeker enkele heerlijke receptjes van dessertjes en tussendoortjes om duimen en vingers af te likken....
Tot gauw!

6 opmerkingen:

  1. Super, de spits is er af, goed geschreven en vooral heel leuk om te volgen, ik kijk al naar het volgende verslag uit ;)
    Heel veel succes !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is het eten dat ik ook moet eten. Ik zondig nog wel af en toe. en de boeken ven Pascale die heb ik ook. Ik ga je blog volgen, wie weet wat voor een lekkere recepten jij op je bord tovert. Veel succes met je blog.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof tof tof :-)
    Ik ben fier op mijn zusje !!!
    Goed geschreven en leuk om te lezen.
    En het is waar, het is heel simpel om gezond te eten.
    Gewoon de juiste voedselcombinaties maken en veel vers fruit en groenten op het menu zetten.
    Eens je de knop hebt omgedraaid wil of kan je niet meer terug.
    Doe je het toch zal je vlug het verschil merken ;-)
    Veel succes met je blog Elke !
    Groetjes Inge xxx

    BeantwoordenVerwijderen