vrijdag 29 augustus 2014

PMS bestrijden met gezonde voeding... Het proberen waard!

Niet direct gaan lopen, mannen, als jullie dit beginnen lezen: er volgens tips om het humeur van je vrouwtje te verbeteren tijdens 'de moeilijke dagen'. Jullie kunnen helpen, lees dus zeker gezellig mee...;-)

Spijtig genoeg behoor ik tot de ongeveer 75% van de vrouwen met PMS. Een week voor mijn menstruatie krijg ik last van allerlei kwaaltjes. Er zijn zelfs maanden dat ze al de kop opsteken vanaf de eisprong. Premenstrueel Syndroom of kortweg PMS is een verzamelnaam voor de klachten en symptomen die optreden vanaf ongeveer een week voor de menstruatie. Deze klachten kunnen zowel lichamelijk (hoofdpijn, gezwollen en gevoelige borsten, buikpijn, duizeligheid...) als psychisch (stemmingschommelingen, depressieve gevoelens, nervositeit...) als beide zijn. Onderzoekers zijn het niet altijd met elkaar eens wat betreft de oorzaak. Magnesium en calcium tekort, te weinig serotonine, tekort aan vitamine B en uiteraard hormoonschommelingen zouden allemaal aan de basis kunnen liggen van de klachten. Voedingssupplementen, antidepressiva en de anticonceptiepil zijn dan ook de meest voorgeschreven behandelingen. Het wordt ook vaak weggelachen: 'het zal allemaal wel meevallen'of 'je bent gewoon lastig', klinkt het dan. Daar word je alleen maar droeviger en/of kwader van! Want geloof me, het valt niet mee. Het overvalt je. De ene maand is erger dan de andere en als je durft denken: 'ja, ik ben er vanaf', slaat het de maand erna dubbel zo hard toe. Je weet op voorhand dat je minstens een week per maand geen controle hebt over hoe je je zal voelen en daarbovenop heb je ook nog eens lichamelijk pijn.

 Omdat ik weiger deze kwaaltjes te ondergaan, ben ik een zoektocht begonnen om ze te bestrijden. Voedingssupplementen helpen niet, ik heb ze allemaal geprobeerd! De gyneacoloog stuurde mij naar huis met antidepressiva die ik dan enkel moest nemen de week voor de menstruatie, maar op dat moment had ik nog een spiraal, dus ik had geen idee wanneer die week viel. Door die spiraal had ik geen bloedingen meer. Het maakte de kwaaltjes vaak nog erger omdat ze zorgden voor verwarring: ben ik nu depressief aan het worden of heb ik PMS? De anticonceptiepil kan ook soelaas brengen, maar die neem ik liefst niet meer omdat je je dan zo 'vlak' voelt. Ok, de scherpe kantjes van de stemmingswisselingen zijn er af en je hebt geen gespannen borsten meer, maar je voelt je ook 'gewoontjes' de rest van de maand. Nu heb ik wel 'een slechte week', maar daar tegenover staan ook weken dat ik me SUPER voel en ik energie met bakken heb. Die heb ik niet meer als ik de anticonceptiepil neem. Neen, geen goede oplossing wat mij betreft. De antidepressiva van de gyneacoloog wil ik niet nemen. Ik voel me er niet goed bij. Ik neem graag zo weinig mogelijk medicatie, dus ook liefst geen pil die ik eigenlijk niet eens nodig heb.
Om te beginnen heb ik de spiraal al laten wegnemen: eruit met die kunstmatige hormonen en eindelijk terug een duidelijk beeld op mijn cyclus. Ik voelde mij onmiddellijk veel beter en zag er ook beter uit. Maar de PMS was niet weg, dat zou te eenvoudig geweest zijn...
Dus ben ik op zoek gegaan of ik de kwaaltjes kan bestrijden met voeding, want dat is volgens mij veel effectiever dan een voedingssupplementje nemen. Vol goede moed ben ik eraan begonnen en vind het een uitdaging om receptjes te zoeken die ik tijdens 'de slechte week' kan klaarmaken (of laten klaarmaken ;-) ) zodat ik klachtenvrij zou zijn. Wat ik geleerd heb (en ik laat voor het gemak de wetenschappelijke uitleg weg):

*In het algemeen eet je best heel veel fruit en (groene) groenten.
*Groenten kan je rijkelijk overgieten met teunisbloemolie, een olie met vele geneeskrachtige eigenschappen en waarvan gebleken is dat ze de PMS- klachten verminderen.
*Ook lijnzaad en chiazaad over fruit en groenten strooien, want deze zitten boordevol omega 3.
*Wat je die week best vermijdt is koffie en alcohol, want die zorgen ervoor dat de hormonen verstoord worden en daar heb je dan al genoeg last van ;-).
*Roken is altijd een slecht idee, maar ook hier zal het de kwaaltjes versterken doordat het de opname van calcium vermindert. 
*Magnesium en calcium vind je volop in o.a.: - gedroogde vijgen
                                                                   - tofu
                                                                   - witte en zwarte bonen, sojabonen, limabonen en kikkererwten
                                                                   - waarmoes en spinazie
*Calcium neem je best niet uit dierlijke producten, want dat verdwijnt gewoon weer uit je lichaam via je urine.
*Ook nog boordevol calcium is: boerenkool, havermout, broccoli, spruiten en rozijnen. Je neemt ook nog eens het best calcium op als je voldoende beweegt en zorgt dat je genoeg vitamine D binnen krijgt.
*Vitamine B vind je in broccoli, noten, banaan, eieren en zoete aardappel.
*Vochtafdrijvende groenten (spinazie, tomaten, asperges, komkommer, sla, waterkers, bietjes) en paardenbloem (blaadjes kan je gewoon in een slaatje doen, je kan ook thee maken van gedroogde bloemen en blaadjes) 
*Chocolade omwille van het feit dat je er gelukkiger van wordt en er zit ook nog eens magnesium in: Chocolade is toch een stukje hemel op aarde hé! :-)

Dus maakte ik alvast een receptje voor een heerlijk anti- PMS- ontbijt:

- Havermoutpannenkoekjes (recept zie in mijn eerste artikel) met veel vers fruit (en extra banaan) en lekkere gesmolten (zwarte) chocolade
- Thee van gedroogde paardenbloemen

Heerlijk toch!!!: laat de 'slechte week' maar komen! :-)

Dus mannen, als je vrouwtje het wat moeilijk heeft, verwen ze dan met een heerlijk ontbijt op bed. Laat ze na het werk of in het weekend in het zonnetje liggen (voor de vitamine D) en breng ze een heerlijk vers gemaakt multi- vruchtensapje. Maak 's avonds nog een romantische avondwandeling (want bewegen is een must) en beloon ze met een lekker stukje chocolade... En geniet zelf van het resultaat ;-).

Ik werk zeker nog meer anti- PMS- receptjes uit... Wordt dus nog vervolgd...

Op mijn to- do- lijstje staat ook nog een cursus volgen over het gebruik van wilde kruiden tegen vrouwenkwaaltjes bij De Kruidenelf:  dekruidenelf.be 
Ik kijk er alvast naar uit! PMS: u bent gewaarschuwd!














Geen opmerkingen:

Een reactie posten