zondag 12 oktober 2014

Herfst- receptjes ;-)

In de herfst is het belangrijk dat je je voeding wat aanpast. Je lichaam heeft nu nood aan warme voeding en warme dranken. Ook je immuunsysteem mag een boost krijgen, want na de herfst, staat de winter ons op te wachten.

Al van bij het ontbijt eet je best iets warm. Snel en simpel is het ontbijt van mijn zoon (voor 1 persoon):
- half ontbijtkom havermout
- 2 eetlepels lijnzaad
- 1 eetlepel chiazaadjes
- 1 eetlepel rauwe cacaopoeder
- 1 theelepel kaneel
- water of soja- of amadelmelk tot alles net onder staat
- 2 minuutjes op hoogste stand in de microgolf

Naar believen kan je er nog een banaan in schijfjes bijvoegen of wat noten. Gegarandeerd tot aan de middag een voldaan gevoel!

Ook de havermoutpannenkoeken zijn nu ideaal als ontbijt (receptje te vinden in mijn eerste blog).

Als kruidenthee maak ik elke morgen een andere combinatie van gedroogde kruiden. Ik wissel wat af, telkens een theelepel van drie verschillende kruiden:
- brandnetel
- lindebloesem
- moerasspirea
- meidoorn
- citroenmelisse
- groene thee
- vlierbloesem
- ginseng
- witte thee
- kliswortel
Zo heb ik elke dag een andere thee en steeds weer een verrassing hoe het smaakt. Soms rasp ik er een beetje gember bij, soms doe ik er een beetje honing in, mmmm, iets om elke morgen naar uit te kijken. Door elke dag een andere combinatie te maken, krijg ik de goede eigenschappen van de verschillende kruiden binnen. Een boost voor mijn immuunsysteem! Waarvoor de verschillende kruiden allemaal goed zijn, daar kan ik ook eens een blog aan wijden. Zo is vlierbloesem bijvoorbeeld goed als preventief middel tegen griep, maar ook heilzaam als je al griep of een verkoudheid hebt (je bent dan sneller terug op de been). Maar dat vertel ik wel eens allemaal een volgende keer... ;-)

Als lunch neem ik vaak de rest van de avond ervoor mee naar het werk. Ik heb natuurlijk de luxe dat ik het daar kan opwarmen. Heb je dat niet, dan kan je restjes van de avond ervoor ook gewoon koud opeten. Maar je kan ook deze heerlijke cakes proberen (handig om mee te nemen).
 Voor ongeveer 12 stuks:
- 100 gr amandelmeel
- 25 gr havermout (fijn gemixt)
- 1 banaan
- 2 eieren
- 1,5 dl amandelmelk
- 1 eetlepel bakpoeder
- 30 gr noten naar keuze (fijn gemalen)
- 40 gr geraspte wortel
- snuifje zeezout
 Alles mengen en in cupcake- vormpjes gieten. Ongeveer 20 minuutjes in een warme oven op 200°.
 Heerlijk als lunch of tussendoortje.

Een lekkere dikke pompoensoep is natuurlijk ook heerlijk als lunch. Dat kan je makkelijk meenemen in een thermos.
- 2 uien
- 1 teentje knoflook
- halve pompoen
- 3 wortelen
- kopje rode linzen
- 2 liter kokend water
- 1 kippen- en 1 groentebouillon- blokje
Ui en knoflook stoven, de in stukken gesneden pompoen (schil mag eraan blijven, pitten er wel uit) en stukken wortel erbij. Even laten stoven. Kruiden met peper, zout, paprikapoeder, tijm en kurkuma. Dan het water erover gieten en de linzen erbij. De bouillon- blokjes toevoegen en 30 minuten laten koken. Alles mixen en je hebt een heerlijke dikke pompoensoep.

Lekker als avondmaal of als lunch is deze groente- omelet (voor 2 à 3 personen):
- groene, gele en rode paprika
- courgette
- 4 wortelen
- 1 ui
- 1 sjalot
- teentje knoflook
- 3 eieren
- gemalen kaas
Groenten heel fijn snijden en wokken. Kruiden naar believen (kerrie is hierbij heel lekker!). Eieren klutsen met wat peper en onder de groenten roeren als deze gaar zijn. Dan ook de gemalen kaas erdoor roeren en je hebt een eenvoudig, maar heerlijk en vullend gerecht.

Een andere favoriet van mij is: Bloemkool- couscous met gevulde courgette (voor 4 personen):
- bloemkool
- doosje champignons
-  2 courgetten
- 1 doosje soja room
- 1 koffielepel tomatenpuree
- feta kaas
Bloemkool afkoken en pureren. Kruiden met kurkuma, zwarte peper en (verse) peterselie.
Courgetten in 2 snijden en uithollen. Dan in een ovenschotel met een klein bodempje water leggen en 10 minuten laten garen in een oven van 150°.
Champignons snijden en bakken in olijfolie, kruiden met peper en kurkuma.
De champignons als ze gaar zijn even in een apart bordje leggen en dan de pan gebruiken om de saus te maken:
Soja room laten opwarmen, koffielepel tomatenpuree erdoor roeren, kruiden met peper, kurkuma, paprikapoeder.
Dan de champignons bij de saus voegen.
De courgetten met deze bereiding vullen en de feta erover kruimelen. Nog 20 minuten in de oven op 150° en genieten!
Serveren met de bloemkool- couscous en een glaasje witte wijn met vlierbloesemsiroop ;-)



Geniet van de herfst en het lekkere eten!




















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen